Knapperige kruidnootjes

kruidnotenRecept | Knapperige kruidnootjes | vrij van gluten, zuivel en ongeraffineerde suikers.

De hemel kleurt grijs, de bomen laten hun bladeren vallen, de schoorstenen roken en de avond valt vroeg; ‘t heerlijk avondje staat voor de deur. Goed nieuws voor chocoholics en cookie monsters. Want zonder pepernoten en chocoladeletters geen sinterklaas. Helaas zijn deze lekkernijen zelden healthylicious proof…….

Gelukkig hebben wij goed nieuws voor de health-freaks en pepernoten fans onder ons! Speciaal voor jullie een Healthylicious recept voor heerlijke, knapperige kruidnootjes. Qua smaak niet van ‘the real deal’ te onderscheiden. En toch vrij van kristalsuiker, geraffineerde tarwebloem (gluten), koemelk, boter en schadelijke E-nummers. Een heerlijk avondje vol lusten, zonder lasten!

Onze kruidnootjes zoeten we met biologische, ongeraffineerde kokosbloesemsuiker; een natuurlijke suiker die wordt gewonnen uit kokosbloesems. Deze zoetmaker zit boordevol B-vitamines, magnesium, ijzer, zink en kalium en scoort  zeer laag op de glycemische index (waarde 30-35). Dit betekent dat deze zoetstof je bloedsuikerspiegel niet laat pieken in tegenstelling tot tafelsuiker en andere zoetstoffen. Een onstabiele suikerspiegel is een katalysator voor diverse welvaartsziekten, zorgt voor vervelende suiker-dips en algehele vermoeidheid. Kortom, kokosbloesemsuiker is een prima alternatief voor geraffineerde suiker!

Read More

Mag ‘t een onsje minder?

quiche2Recept | Glutenvrije vega-quiche met pompoen en geitenkaas

Minder vlees eten is hip! Maar liefst 86% van de Nederlanders eet minstens 1x per week vegetarisch en mag zichzelf flexitariër noemen. Goed nieuws voor onze gezondheid! Onderzoek toont aan dat flexitariërs minder wegen en minder kans hebben op hartafwijkingen, diabetes, prostaatkanker en darmkanker ten opzichte van fulltime vleeseters. Ook levert het minderen van onze vleesconsumptie een belangrijke bijdrage aan de wereld om ons heen. Als alle Nederlanders 2 dagen per week geen vlees op tafel zetten, dan zou dat per jaar de CO2-uitstoot van 570.000 personenauto’s schelen! Ook zorgt een flexitariërs eetpatroon voor minder dierenleed en een eerlijkere wereldvoedselverdeling.

Read More

Graan-dat-geen-graan-is

quinoa saladeRecept | Kruidige quinoa met pittige garnalen.

Inspiratie nodig voor het avondeten? Maak eens deze heerlijke kruidige quinoa tjokvol gezonde voedingsstoffen.

Quinoa heeft binnen no-time de schappen van onze supermarkt veroverd. En terecht! Deze über-gezonde zaadjes zitten barstensvol mineralen, vitamines, voedingsvezels en alle essentiële aminozuren (eiwitten). Vanwege de eiwitten is het bovendien een goede vleesvervanger. Én dit powerzaad is nog glutenvrij ook!

Read More

Geneeskrachtige koekjes

geneeskrachtige koekjesrecept | knapperige gemberkoekjes.

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn; ‘geneeskrachtige koekjes’. En toch zitten deze koekjes vol specerijen met een medicinale werking. Zo heeft het kruid gember de hoofdrol, maar ook de geneeskrachtige specerijen kaneel, kardemom en kruidnagel zijn rijkelijk vertegenwoordigd.

Read More

Boekwat? Boekweit!

 

wrapRecept | Glutenvrije boekweitwraps met knoflookgamba’s en pittige avocado-tomatensalsa.

Het hoofdingrediënt voor deze wraps is boekweit. Dit glutenvrije zaad valt onder de ‘pseudogranen’. Boekweit wordt op dezelfde manier verwerkt in de keuken als graan. Het is echter geen graan omdat boekweit niet tot de grasfamilie behoort. Het zaad heeft een licht nootachtige smaak en wordt gebruikt voor het maken van pasta, sobanoedels, pannenkoeken, ontbijtgranen en koekjes. Boekweit krijgt met recht steeds vaker het etiket ‘superfood’. Dit kleine zaadje zit tjokvol plantaardige eiwitten, belangrijke B-vitamines, antioxidanten en mineralen, zoals magnesium, koper, kalium en fosfor. Én….nog glutenvrij ook! Read More